Ceramah di Institut Perguruan Bainun, Pulau Pinang

Assalamualaikum,

Petang tadi saya dijemput untuk memberi ceramah tentang Perancangan Kewangan Islam di Institut Perguruan Tengku Bainun kepada bakal-bakal cikgu. Menarik juga ceramah pasal kewangan ni, saya cerita pengalaman-pengalaman dan kesilapan-kesilapan saya dalam perniagaan dan pengurusan kewangan sewaktu zaman "muda-muda dulu" sebagai peguam, pelabur hartanah dan peniaga. Ramai juga yang hadir lebih kurang 120 orang.

Saya sempat kongsikan dengan mereka tentang perlunya membaca sebanyak buku tentang kewangan kalau hendak kaya atau mengurus masalah kewangan. Saya juga menyebut tentang penulis-penulis seperti Azizi Ali, Chef Li, Hajah Rohani, Irfan Khairi & George A Clason.

Buku yang sentiasa menjadi panduan perancang kewangan ialah buku yang ditulis oleh George A Clason "The Richest Man In Babylon" buku ini cukup bagus yang diterbitkan pada 1926 dan diulang cetak sehingga kini dan terus mendapat permintaan. Tetapi bahasa dia agak payah nak faham sikit sebab banyak guna istilah english lama.


Antara tips penting yang boleh dikutip adalah :

7 Cures for a lean purse
1. Start the purse to fattening.
2. Control your expenditures.
3. Make your gold multiply
4.Guard your treasures from loss.
5. Make of your dwelling a profitable investment.
6. Insure a future income.
7. Increase your ability to earn.

Kesemua nasihat tersebut tidak langsung bercanggah dengan Islam, cuma dia tak masukkan tentang keperluan  ber infaq'.

Saya sempat mengambil beberapa gambar untuk simpanan dan tatapan. Berikut adalah gambar-gambarnya .

Sekian






Comments