10 April 2017 6:00 PM
KITA membeli polisi takaful bagi tujuan perlindungan
untuk diri sendiri dan juga ahli keluarga. Seringkali matlamat utama ialah
supaya sekiranya kita meninggal dunia, ahli keluarga kita akan menerima
sejumlah wang untuk meneruskan kehidupan mereka tanpa kita.
Persoalan yang sering timbul ialah manfaat
takaful yang dibayar kepada ahli keluarga kita itu pusaka atau tidak? Apa
bezanya jika ia pusaka ataupun tidak? Besar perbezaannya. Sebelum pewartaan
Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013, pelanggan hanya boleh menamakan penama
untuk menerima manfaat takafulnya jika dia meninggal dunia. Penama ini adalah
wasi dan dia berkewajipan untuk mengagihkan semula manfaat polisi ini kepada
semua waris mengikut hukum faraid. Dalam keadaan tertentu selain pasangan,
anak-anak dan ibu bapa, adik-beradik juga merupakan waris mengikut hukum faraid
yang berhak ke atas manfaat polisi itu.
Selepas pewartaan Akta Perkhidmatan Kewangan
Islam 2013, pelanggan takaful kini mempunyai pilihan sama ada menggunakan
konsep penama sebagai wasi atau benefisiari sebagai penerima hibah bersyarat
seperti tertakluk di dalam Seksyen 2 akta berkenaan. Selepas berlaku kematian,
benefisiari atau penerima hibah akan menerima bayaran manfaat takaful dan ia
adalah milik mutlak benefisiari atau penerima hibah berkenaan. Dia tidak
berkewajipan untuk mengagihkan semula manfaat tersebut kepada waris-waris lain
mengikut hukum faraid.
Saya selalu ditanya apakah pro dan kontra di
antara konsep penama dan benefisiari bagi polisi takaful. Takaful ialah antara
aset tunai yang paling besar diterima oleh waris selepas kematian kita selain
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Ia mungkin meliputi nilai sehingga
jutaan ringgit.
Kebaikan di dalam sistem penama ialah wang ini
akan dikategorikan sebagai harta pusaka. Di dalam proses pusaka ini bermakna
wang ini akan dikumpulkan dengan harta pusaka lain dan dijelaskan hutang si
mati sama ada kepada Allah atau kepada manusia, harta sepencarian dan wasiat
terlebih dahulu sebelum diagihkan kepada waris-waris lain mengikut hukum
faraid. Ini bermakna, semua obligasi si mati telah selesai terlebih dahulu.
Namun demikian jika ada waris yang menerima harta pusaka terdiri dari kategori
seperti adik-beradik si mati, datuk atau mungkin pihak-pihak lain selain
pasangan, anak dan ibu bapa, ia mungkin menimbulkan sedikit masalah yang
memerlukan persefahaman dicapai sebelum pembahagian dibuat.
Dari sudut penggunaan benefisiari sebagai
penerima hibah bersyarat pula, ia juga boleh mendatangkan komplikasi sekiranya
tidak berhati-hati apabila benefisiari menerima manfaat ini secara mutlak tanpa
perlu diagih kepada waris-waris lain mengikut hukum faraid. Ada kebarangkalian
timbul masalah di antara ibu bapa si mati dengan pasangan sekiranya pasangan
ialah penerima hibah kerana ibu bapa yang tidak menerima apa-apa daripada
manfaat polisi yang banyak ini mungkin akan menuntut di mahkamah dan seterusnya
mencetuskan situasi kurang harmoni di antara pasangan dan ibu bapa si mati.
Kasihan kepada anak-anak si mati yang mungkin ‘kehilangan’ datuk atau nenek
jika keadaan ini berlaku.
Balu yang menerima ratusan ribu ringgit manfaat
takaful juga mungkin akan berkahwin semula dengan pasangan yang baharu.
Sekiranya dia meninggal dunia pula selepas perkahwinan kedua itu, pasangan
baharu akan memperoleh bahagian faraid daripada manfaat takaful tadi yang
disimpan di atas nama peribadi balu. Masalah mungkin timbul pula di antara
anak-anak si mati dengan pasangan baharu ibu atau bapa mereka. Keadaan lebih
buruk jika balu ini berkahwin dengan warga asing yang bertindak meninggalkan
Malaysia selepas kematian pasangan mereka. Proses pusaka tidak dapat
dilaksanakan segera.
Pandangan saya, kedua-dua sistem penama dan
benefisiari penerima hibah ini mempunyai keistimewaan masing-masing yang
mungkin bersesuaian digunakan kepada orang-orang dalam keadaan-keadaan
tertentu. Perunding takaful perlu memainkan peranan aktif memberikan maklumat
yang tepat kepada pelanggan mereka supaya manfaat takaful ini bukan sahaja
bermanfaat kepada waris yang diinginkan pelanggan malah ummah secara
keseluruhannya.
Comments
Post a Comment